ASPEK TATABAHASA DALAM KSSR TAHUN 3
KOMPONEN SISTEM BAHASA* Tatabahasa
* Sistem Ejaan
* Kosa kata
* Sebutan dan Intonasi
* Peribahasa
PRINSIP PENGAJARAN TATABAHASA
* Utamakan aspek penggunaan mengikut konteks
* Bermula mudah ke kompleks
* Tidak menghafal rumus
* Diajar secara terancang
* Pemilihan pendekatan
yang sesuai
KONSEP ASPEK TATABAHASA
* Selain itu, aspek sebutan, intonasi dan semantik serta penggunaan peribahasa dan perbendaharaan kata yang betul juga diberi penekanan.
* Pengajaran dan pembelajaran tatabahasa diberi penekanan melalui penggabungjalinan kemahiran bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran.
OBJEKTIF ASPEK TATABAHASA
Adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. memahami dan menggunakan kata nama am hidup merujuk bukan manusia, kata nama khas hidup bukan manusia dan kata kata ganti nama diri merujuk kepada gelaran dan panggilan mengikut konteks;
ii. memahami dan menggunakan kata kerja terbitan dan kata adjektif ukuran dan bentuk dengan betul mengikut konteks;
iii.memahami dan menggunakan kata hubung gabungan dengan betul mengikut konteks;
iv.memahami dan menggunakan kata sendi nama menunjukkan tempat, arah dan masa dengan betul mengikut konteks;
v memahami dan menggunakan imbuhan awalan meN- dan imbuhan apitan dengan betul mengikut konteks;
vi.memahami dan menggunakan kata ganda penuh dalam pelbagai situasi dengan betul mengikut konteks;
vii.memahami dan membina ayat tunggal dengan menggunakan pelbagai pola ayat dalam sesuatu situasi;dan
viii. memahami dan membina ayat dengan kata tanya dan tanpa kata tanya menggunakan tanda baca yang betul mengikut konteks.
PERBEZAAN ASPEK TATABAHASA KBSR & KSSR
KBSR tatabahasa diajar secara penyerapan atau sisipan manakala KSSR pula tatabahasa diajar secara berfokus
Tiada ulasan:
Catat Ulasan