Kemahiran Bertutur merujuk keupayaan murid berkomunikasi untuk menjalin hubungan , menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kreatif dan kritis dengan sebutan yang betul secara sopan dan bertatasusila. Penekanan juga diberi kepada penggunaan tatabahasa yang betul.
Aspek-aspek Dalam Kemahiran Bertutur
* Sebutan
* Nada
* Tekanan
* Intonasi
* Moral (Panjang /Pendek)
* Tatabahasa
* Kefasihan
* Laras bahasa
Peringkat Awal
* Melafazkan , mengajuk, perkataan dan ayat yang yang didengar. Peringkat Awal
* Menyoal untuk mendapatkan maklumat bertindak terhadap soalan mudah.
* Membuat ayat mengenai diri sendiri dan membuat ayat daripada gambar.
Peringkat Pertengahan
* Membuat diskripsi tentang objek atau gambar.
* Bercerita berdasarkan gambar , pengalaman
* Menyoal dan menjawab soalan
* Memberi ucapan pendek
* Perbualan mudah
* Memberi komen mudah
* Memberi ulasan, pendapat atau pandangan mudah
Peringkat Maju
* Bercerita berdasarkan gambar , pengalaman
* Menyoal dan menjawab soalan
* Memberi ucapan pendek
* Perbualan mudah
* Memberi komen mudah
* Memberi ulasan, pendapat atau pandangan mudah
Peringkat Maju
* Mendeskripsi sesuatu peristiwa, kejadian, pengalaman,objek dan lain-lain.
* Bercerita dengan menggunakan alat pandang atau tanpa menggunakannya.
* Mengambil bahagian dalam perbincangan, perbualan atau dialog.
* Mengambil bahagian alam drama atau lakonan.
* Mendeklamasi puisi
* Menyampaikan komen, laporan atau ulasan.
* Bercerita dengan menggunakan alat pandang atau tanpa menggunakannya.
* Mengambil bahagian dalam perbincangan, perbualan atau dialog.
* Mengambil bahagian alam drama atau lakonan.
* Mendeklamasi puisi
* Menyampaikan komen, laporan atau ulasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan